Le concept « d'espace-énergie » : proposition d'une méthodologie pour cartographier les coûts énergétiques du transport aérien en Océanie
Abstract
The increasing price of energies transforms the geography of mobilities. This issue is very sensitive in Oceania because societies are strongly dependant to air transport technologies. This paper offers a methodology to map the air transport framework according to “energy-space” concept. This method is taking into account the mains factors of energy consumption of air transport. In this scope, it emphasizes the distinctiveness of the situation in Oceania that increases the vulnerability to energy cost increasing. The energy-space concept that is developed by the way of this new mapping tool implies and allows thinking
geographical space through a new approach that improves the current concepts (metric space, time-space, social-space...).
Le renchérissement des énergies transforme la géographie des mobilités. Cette problématique est particulièrement sensible en Océanie en raison de l'extrême dépendance des sociétés insulaires au système de transport aérien. Cet article propose une méthode permettant de cartographier le réseau de transport aérien selon la notion de distance-énergie. Cette méthode prend en compte les principaux facteurs de consommation du transport aérien et met en évidence les spécificités océaniennes qui, dans ce domaine, se révèlent être des facteurs aggravant de vulnérabilité. Le concept d'espace-énergie qui est proposé au travers de cet outil cartographique nouveau implique et permet de penser l'espace avec une nouvelle approche qui complète et enrichit les conceptions actuelles (distance métrique, distance-temps, espace social.. .). Abstract. The increasing price of energies transforms the geography of mobilities. This issue is very sensitive in Oceania because societies are strongly dependant to air transport technologies. This paper offers a methodology to map the air transport framework according to " energy-space " concept. This method is taking into account the mains factors of energy consumption of air transport. In this scope, it emphasizes the distinctiveness of the situation in Oceania that increases the vulnerability to energy cost increasing. The energy-space concept that is developed by the way of this new mapping tool implies and allows thinking geographical space through a new approach that improves the current concepts (metric space, time-space, social-space.. .).
Domains
Ecology, environment
Origin : Publisher files allowed on an open archive
Loading...