Incandescence du traumatisme dans Tetro de Francis Ford Coppola - Université de Perpignan Via Domitia Access content directly
Journal Articles Sillages Critiques Year : 2015

Incandescence du traumatisme dans Tetro de Francis Ford Coppola

Abstract

In this article I provide an in-depth analysis of Francis Ford Coppola’s Tetro (2009), relying on narratological and psychoanalytical tools in connection with recent critical developments in trauma theory. My analysis focuses on the film’s deceitful and fluctuating narrative organization and some related technical and directorial choices, such as the shifting, elusive materiality of the film’s images. In Tetro, a film which relies on strategies of haunting and encrypted family secrets, Coppola opts for incandescence as his main visual metaphor to shed light on the ghosts of the past.
Cet article propose une lecture analytique du long métrage Tetro (2009) de Francis Ford Coppola à la lumière des théories narratives et psychanalytiques connexes aux trauma studies. Nous y analysons le fonctionnement traumatique du récit filmique à travers un certain nombre de choix filmiques et techniques, en insistant notamment sur la problématique de la matérialité de l’image, aussi fluctuante dans le film que le matériau mémoriel qui hante les protagonistes. Dans son film, Coppola met en exergue la capacité du cinéma à faire lumière sur le trauma au moyen de l’incandescence, métaphore centrale d’un film soucieux d’éclairer les fantômes du passé.
Fichier principal
Vignette du fichier
Tetro-article.pdf (261.89 Ko) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)

Dates and versions

hal-01260233 , version 1 (02-06-2021)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01260233 , version 1

Cite

Jocelyn Dupont. Incandescence du traumatisme dans Tetro de Francis Ford Coppola. Sillages Critiques, 2015, 19. ⟨hal-01260233⟩

Collections

UNIV-PERP CRESEM
85 View
40 Download

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More